Monday, August 20, 2007

بهشت يخي در دوبي

براي ساکنان دوبي يا آنها که به اين جزيره سفر کرده اند، تصور اينکه مي توان در چنين جايي از سرما لرزيد باورنکردني است اما حالا اين تجربه ممکن شده است.
به تازگي رستوراني در اين جزيره افتتاح شده که در آن هميشه زمستان است، چون همه چيز از يخ ساخته شده است،
به گفته صاحب اين رستوران که Chillout نام دارد، اين تنها رستوراني از اين دست در تمام خاورميانه است. تصور اينکه در دماي 111 درجه جزيره مي توان روي صندلي هايي از جنس يخ نشست و در ليوان هايي از جنس يخ نوشيدني خورد آنقدر جذاب است که دوبي يي ها، چه بوميان ثروتمند و همسران نقاب پوش شان، چه جوانان و توريست ها را به chillout بکشاند. جز توريست ها بسياري از مردم دوبي هيچ تصوري از سرما، آن هم چنين سرمايي ندارند؛ در اين فضاي فريزرمانند همه چيز از جنس يخ است، ديوارها، چراغ ها، ميزها و صندلي ها و حتي ظروف. هنگام ورود به اين رستوران دستکش، شنل و کفش هايي زمستاني به مشتريان داده مي شود و اين امکانات حدوداً 17 دلار آب خواهد خورد. مشتريان بعد از چند دقيقه ماندن در دماي 41 درجه قسمت پذيرش به خود رستوران که 21 درجه دما دارد وارد مي شوند.
اين مرکز به زودي به يکي از جاذبه هاي توريستي دوبي تبديل خواهد شد، هرچند بحث هاي زيادي در مورد ميزان انرژي مصرفي براي راه اندازي و نگهداري اين مرکز وجود دارد.
متوسط مصرف انرژي توسط مردم دوبي و نيازي که آنها به اکوسيستم جهان تحميل مي کنند بيش از ساير مردم جهان است، اصلي ترين دليل احتمالاً سيستم هاي خنک کننده يي هستند که تقريباً در تمام سال در دوبي روشن هستند زيرا زمستان هاي دوبي هم گرم هستند.
از سوي ديگر «مايک ابنزر» مدير اجرايي شرکت شرف که صاحب اين رستوران است، مصر است که ميزان انرژي مصرفي براي chillout بيشتر از يک فريزر بزرگ نيست و مي افزايد فريزرهاي بزرگ زيادي در دوبي وجود دارند که وظيفه شان نگهداري از مواد غذايي است.براي ساخت اين رستوران 40 هزار تن يخ استفاده شده است و هرکدام از بخش هاي رستوران پس از طراحي و ساخته شدن در شرکت طراحي در کانادا به دوبي فرستاده شدند. لامپ هاي به کار رفته براي روشنايي LED هايي با حرارت کم هستند و به دليل يخي بودن ظروف، غذا ها ظرف چند دقيقه کاملاً سرد مي شوند. هزينه ساخت اين رستوران که در يکي از پاساژ هاي دوبي واقع شده بالغ بر 3 ميليون دلار شده اس

No comments: